La Biblioteca Elisenda de Montcada (Tarragona, 32) i la plaça Joan Fuster, al Pla d’en Coll, són des d’aquest estiu refugis climàtics i estan identificats com a tal amb la imatge corporativa de la campanya. Aquests dos emplaçaments han entrat a formar part d’una xarxa de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) d’espais interiors o exteriors que durant els episodis climàtics extrems proporciona confort tèrmic a la ciutadania, especialment a la més vulnerable, així com descans i seguretat.

L’AMB va plantejar la necessitat d’establir una xarxa de refugis climàtics al 2019, davant les elevades temperatures que es produeixen a l’estiu amb onades de calor cada cop més freqüents i intenses. L’ens selecciona les ubicacions basant-se en la distribució de la densitat urbana i de la població, en què tinguin climatització i que siguin accessibles.

En el cas local, s’ha triat la Biblioteca Elisenda perquè és un espai climatitzat, és accessible per a persones amb mobilitat reduïda, té àrea de descans amb seients i disponibilitat d’aigua potable, compta amb superfície suficient i capacitat d’acollida tot i les restriccions per la Covid-19 i obre durant els mesos d’estiu (de juny a setembre), de dilluns a divendres. Respecte la plaça Joan Fuster, s’ha triat com a refugi climàtic per la seva elevada vegetació, per comptar amb bancs, zones d’estada i una font i per ser trobar-se en una ubicació accessible.